Saturday 13 November 2010

Aqua Home Sweet Home

Salam ceria pagi hujung minggu Sabtu buat semua bl0gger dan follower blog ni :)
hari ni aku rasa sihat sikit dari semalam akibat demam selsema. Tapi badan masih lemah..Hmm dugaan katanya. Pagi ni buka FB dapat sesuatu dari si dear <3 amat terharu.. kata² itu buat aku terharu ^________^ serius suka senyum lebar sekarang sebab heppi dan ceria selalu walaupun kadang² ada jugak sedihnya..tapi dah tutup cerita sedih.. kita cerita asal ikan pulak..tiba² *
Aku nak cakap pada suatu petang, aku sembang dengan ayah di satu sudut rumah kami sambil perhatikan burung nuri dan sebelahnya ada sebuah aquarium yang sederhana besar. Aku dah lama perasan ikan dalam aqua tu cam pelik sebab tak penah pun tengok sebelum ni.. ada 4 ekor semuanya dalam aqua ayahku. disebabkan ingin tahu maklumlah aku nih kurang tahu pasal jenis² ikan nih..tapi ikan yang biasa² kat market tu tau la. Macam ikan pari, temenung atau ikan kembung,ikan gelama dan ikan kedera yang femes kat market sebab selalu aku kesana..ecece :p

Tapi ikan yang dalam aqua selalunya ikan yang cantik² macam ikan kelisa, ikan emas dan ikan flower horn dan banyak lagi la ikan² yang kaler warna warni bagai.. Tapi ikan yang ayah aku bela tu cam ikan biasa..sejak sekecil tapak tangan aku tengok sampai aku cuti sem kali kedua nih dah besaq kedabak dah dia. Ada la panjang kira² 2 jengkal tangan manusia. dan 2 ekor lagi spesies lain kecik je. Aku ingat makanan ikan yang panjang 2 jengkal tu.
aQua di rumah tercinta <3
Sembang punya sembang ngan ayah, tergerak nak tanya.."hmm ayah..ikan tu ikan apa? Awat pelik sangat tak macamikan yang ayah bela sebelum ni pun"?.. Ayah pun bagitau dengan nada terkeju.."Hang tak tau ke kak, tu laa ikan Patin namanya. tapi ia jenis ikan patin sungai..yang laut pun ada tapi ayah tak bela". Lalu aku bertanya lagi.."Hat dua ekoq lagi tu ikan apa?" cam nak kenai tapi tak tau pulak..?hehe". Aku cam malu² sebab tak tau ikan peliharaan ayah selama nih. Jadi ayah pun cakap.."Yang dua ekor lagi tu ikan sepat laa..Kecik lagi..awat ang nak makan ka?"..haha ayah gelak..Hadoii terkena aku berkata² dalam hati..ngee:D
ikan patin yang besar tu dan yang ditunjuk anak panah 
pada ikan kecil tu ikan sepat comei kan?:)
Maaf gambar agak blur sebab ikan² tu tengah bermain² kuak lentang..tipu* dalam air. Jadi itu je la nak cerita pasai ikan peliharaan ayah aku. Memang minat beliau dalam memelihara ikan. dah berapa jenis dah aku tak tau.. Tapi memang selalu la tukar ikan kalau ia dah besar dn kadang² mati akibat sakit. Tapi besh jugak tengok ikan² dalam aqua..rasa tenang je. Tapi best tengok ikan yang agresif..cam besh main² dengan diorang walaupun diorang tak dengar suara. Tapi haip cuba jangan terlalu berimaginasi  Wia ! hoho :p
Ok lah saja aku dok introduce ikan² peliharaan ayah buat masa nih..akan datang tak tau la ikan apa pulak ayah nak bela. Memang suka tengok ayah beri kasih sauyang cukup kat ikan dan burung peliharaannya.Sebab itu la aku jugak suka tengok ikan sebab ia menenangkan dan mendamaikan..dan ia sama hobi dengan my BF :) Selamat berblogging dan berbl0gwalking semua.. Have a great day ! See U! Salam ceria dari cik empunya blog <33
----;---'--{@
~Dawia Honeyputri~

1 comment:

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2022 with Love - WieyaRaudzi