Friday, 26 November 2010

.Raya Qorban Mengimbau Kenangan.

Salam ceria penghulu segala hari buat semua. Ikutkan hati nak menaip entri dari semalam tapi untuk tidakkan stress mata aku yang nak hampir sembuh nih. Aku lajakkan masa, curi masa terluang untuk menaip mengikut stori yang aku nak k0ngsikan. Tapi apepun stori yang dah basi ataupun fresh, aku tetap nak cerita pasal hari ni.. tapi bukanlah dalam sejarah. Macam biasa dah masuk semester baru, semangat baru..maka, jadual pun baru ;)
Bercerita bab jadual..sem ni agak padat sebab jadual 3 jam kredit telah dibahagi tolak campur darab semua kepada dua jam dan sejam. Maka, kelas berjaya di BANYAK kan dengan jayanya. Syabass! nak nak hari Khamis..walaweh ada 6 kelas berbeza. Memang hari studi sedunia ye bagi aku hari tu. dan pagi ni kelas seawal 8 pagi. tiada lagi setengah setengah sebelum ni. 8.30 pagi ke atau 10.30 pagi.. Jadi kesimpulannya, kena bangun awal dan sharp time ke kelas. Tapi ia amatlah standart bagi pelajar IPTA.
Aku rasa sistem pentadbiran kat U ni nak seragamkan dengan sistem pembelajaraan di IPTA agaknya :) 

Tapi apepun syukur, enam lagi subjek dalam genggaman untuk di sukseskan di akhir peperiksaan.. erk? O.o kena masuk dan listkan azam baru nih..hehe. Okieh tutup bab tu kejap sebab kembali pada tajuk entri ye kawan kawan.. time raya Qorban.Hee. Bila cakap bab Raya AidilAdha mesti terbayang lembu, kerbau, kambing, libas kena sembelih. Dan bagi yang berkemampuan, pegi mengerjakan haji di Tanah suci Mekkah. bestnya kalau berpeluang mengerjakan ibadah katsana :)
Tapi raya Qorban aku yang lepas, aku sempat beraya dengan famili. Kecualai adekku yang kat UPM tu tak dapat beraya bersama. Menu utama mesti ada daging yakni gulai daging masakan mak memang marvel0us. Nyum nyum..dan paling besh hari pertama adalah menu yang aku gemaari selain laksa adalah mi kuah ketam masakan mak yang kaw kaw memang terliur kawan. Tengok gambar bawahpun dah macam beriya-iya nak makan kan? :$
saja pertama kali snap gambar camni :)
malu pulak rasanya..haha
Olalalala..terasa besh pulak pose camni :'D
nie masa time raya kat rumah :)
ok saja intro dengan gambar gambar yang tak seberapa..yang penting aku suka ! kenangan manis memang semua orang ingatkan?:) tapi paling seronok adalah makan!! hooyeh ;) Raya Qorban maka dengan senang hati daging satu ekor masuk perut..pssst tipu* sekadar gambaran je. Raya semuanya seronok tak kira la sama ada raya puasa atau raya Haji. Bagi aku sama..tetap paakai baju baru, dapat makan dan berjumpa sanak saudara. Saling mengeratkan silaturrahim. Cuma yang bezanya, duit raya dapat sikit. Cuti raya tak lama dan baju pun sikit. Agagaga~
Jom jengok jengok ke dapur mak corner..hehe. Sempat aku snap mi kuning yang telah dicelur dahulu. Baru bau dan minyak terhakis:) rasanya la. hehe :D dan yang penting, aku seronok belajar buat ketupat rawa, ketupat bawang dan ketupat palas dengan tok. Memang satu pengalaman yang cukup bermakna. Aku dilayan kerenah seolah olah aku cucu kesayangan. ngee ;) desitu aku terharu.. tapi kata orang sesuatu yang kita ceburi tak semudah kalau tak berusaha. Aku masih belum dapat kuasai sepenuhnya. haha. Nanti aku cuba lagi. Yang penting kat rumah aku kalau raya orang suka makan lemang mesti dengan gulai daging dan ubi kentang. Memang thumb up 5 bintang buat emak <33 tapi ada yang suka makan dengan rendang atau serunding kan? ^^
mee kuning yang siap dicelur comei :p
kuah ketam..fakta* dalam tu memang banyak ketam tapi silap masa tangkap tak kacau kuah dan tunjuk ketam dan bahan bahan lain yang bertonggek dalam periuk tu haa :D Jadi itu ajelah rupanya kalau tengok secara rambang..hee
ni pulak gulai daging..dan sepertyi biasa, photographer yang tak bertauliaah macam aku ni snap pakai rambang je. dan langsung tak menunjukkan yang kuah gulai atau kari tu nmpak daging atau ubi kentang..ohho ! sedihnya...hmm apepun aku tetap nak tempek bukti gulai daging mak siap dari dalam dapur..kelaianan gittu! ahaks!
Hari raya Qorban kali ni memang aku heppi..sebab aku time tu cuti walaupun ramai student laain U dengan aku tengah bertempur dengan exam dan tak balik.hihi..dan yang tak bestnya cuti aku dah habis. Aku sekarang dah kat Unisel, mulakan sem baru dengan semangat baru. harap hara semuanya berjalan lancar :)

Okieh, dah maghrib pun..nak bersiap siap di tikar sejadah memohon kesyukuran atas nikmat yang diberiNya. Selamat berbl0gging semua :) blogwalking selalu ek.. teringat pulak 1st time bagitau dear yang aku tengah blogwalking masa dear tanya tengah buat apa..hehe. tapi yang kelakarnya dear tak tahu dan suruh aku jangann kuat berjalan;) bila diterangkan baru dear faham ..senyum * Have anice day uols. See U! mood amat heppi hari ni..Subhanallah~
----;-----'--{@
~Dawia Honeyputri~

0 komen Si teddy Chito ✿:

Post a Comment

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2017 with Love - WieyaRaudzi