Wednesday 5 May 2010

ღ..PutuS aSa buKan SikapKu..ღ

Salam pembuka bicara..buat blogger yang diqasehi..
pagi niey aku cukup segar..baik dari segi minda dan udara yang nyaman dari tingkat 4 pangsapuri hostel ..cukup mendamaikan..alhadulillah..bersyukur padanya aku masih boleh bernafas sehingga ke detik dan saat niey..
(maaf ler intro macam nak bagi ceramah pulak pagi niey,,tapi lain ckit kan3??)
tapi xpe laa..aku menaipkan selalunya ikot mood..wink* hehe..
korang penah tak berputus asa?..yupp aku penah kalau korang tanya soalan yang sama pada aku..ntah ler tapi bila kau terjumpa artikel nie aku tambah semangat pulak..serius..!!xmo putus asa lagi..insyaALLAH (:

nie petikan artikel tersebut:-

Jalan itu begitu sempit dan penuh dengan rintangannya,
Peluh yang menitis terus membasahi seluruh tubuh,
Kaki masih lagi mahu melangkah Walau gerakannya tidak sepantas mana,
Jalan semakin berliku,Hendak digagahkan,
Terasa kepayahan,Hendak dipatahkan sahaja semangat yang ada,
Seakan tergambar kerugian..


Kegagalan seakan satu perkara yang telah sebati dengan kehidupan setiap insan. Namun, tiap kali kegagalan itu berlaku, ketabahan dan penerimaan masih tiada. Pasti akan disusuli dengan kekecewaan. Sedangkan ini adalah perkara lazim dalam kehidupan. Setiap kali kegagalan itu bertandang, terlalu sukar untuk diterima oleh hati. Ada saja persoalan yang ditimbulkan mempertikaikan kegagalan yang diperoleh.

Kegagalan itu membawa kepada rasa putus asa dalam diri.Namun wajarkah berputus asa itu satu perkara yang wajar dilakukan jika kita berhadapan dengan kegagalan? Sedangkan, kegagalan bukanlah penghujung kepada kehidupan dan 'jalan mati' kepada kejayaan. Seperti yang selalu kita dengar, ramai yang berjaya selepas menemui kegagalan. Dan kegagalan itu yang membuatkan seseorang lebih matang dan berhati-hati dalam menyusun perjalanan kehidupan. (betul tue,,aku sokong!! )

 Setelah berbagai-bagai rintangan dan dugaan ditempuhi, tetapi dipatahkan dengan rasa putus asa yang tiba-tiba melintas di fikiran.Itu membuatkan  berada dalam kerugian. Setelah masa dan kudrat habis pada sesuatu perkara, dengan mudah rasa menghasut dan menggagalkan apa yang diusahakan selama ini. Jadi, adakah segalanya berbaloi?! (tidakk!! itu jawapan aku sekarang)

Paling penting adalah untuk menghadapi rasa putus yang datang. Bukan takut kepada kegagalan kerana tanpa kita sedari, putus asa ialah punca kepada kegagalan. Bukan kegagalan punca kepada timbul rasa putus asa. Kesilapan sering terjadi di situ. Putus asa juga bukan satu sikap yang baik untuk mereka yang bergelar pelajar. Kerana, dalam dunia sebagai seorang pelajar terlalu banyak dugaan dan kepayahan yang akan ditempuh.. (mudah2an aku dapat atasinya)

Hanya terletak kepada mereka yang mengidamkan kejayaan yang akan terus mempertahankan kekebalan semangat mereka tanpa menghiraukan rasa putus asa yang sering datang tidak mengira masa dan waktu. Jika terasa malas sewaktu belajar, itu juga merupakan sikap putus asa yang membawa kepada kegagalan. Kita perlu ingat, jangan jadikan putus asa sebagai salah satu agenda dalam diari hidup kita. Tetapi jadikan rasa inginkan kejayaan dan mengejar kepada kehidupan yang lebih bermakna sebagai matlamat. (yup!! aku mesti boleh)

Putus asa seakan musuh yang sukar disedari. Sikap ini datang dalam keadaan spontan dan halus..Putus asa ialah musuh utama yang akan membawa kepada pelbagai sikap negatif lain..Hilang semangat juga timbul kerana putus asa. Semuanya bermula daripada putus asa. Jangan biarkan rasa putus asa menguasai diri kerana akan membawa kepada sikap negatif yang lain. Atasi dan ketahui mana yg lemah,,pasti kejayaan milik kita!! (amin ya Rabbal alamin)

AJa aJa Fighting!!
aku suka guna statement tue untuk berusaha sebab nampak cumil dan bersemangat;) yeay aku kembali fresh dan bersemangat untuk teruskan hari2 exam yang mendatang..esok adalah paper Bi..hip hip hurray..!
mesti berusaha sehingga ke garisan penamat..yup!! A+ pasti milik aku..ngee^^
Jom Study dan uLangkaJi bersaMa aku.. 
mulakan dengan Bismillahirrohmanirrahim dan disudahi dengan Alhamdulillah..besarnya nikmat yang Allah berikan..
aku seorang yang merasai nikmat itu !~

--;--'-{@
~Dawia Honeyputri~ 

2 comments:

  1. kegagalan itu mengajar kita utk bangkit semula meneruskan kehidupan yg lebih baik...insyaAllah

    ReplyDelete
  2. mudah2an..
    insyaALLAH kak yanie,.
    terima kasih ^^

    ReplyDelete

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2022 with Love - WieyaRaudzi