Monday, 23 May 2011

Mengejar KuruSs dengan Cara Sihat =)

Assalamualaikum. Entri isu terkini yang bermain di kepala wia ialah perubahan yang wia perasan ketara sangat pasal wia adalah berat badan menaik dari 43kg hingga ke 53 kg. Superb mendadak naik kan dalam masa 3 bulan saja. Aigoo.! Sabar ajalah. Sekarang selera makan memang tinggi sampaikan boleh la pakai istilah pantang nampak semuanya teringin nak makan. Teringin nak merasa di tekak. Jadi macam mana nak atasi kalau selera makan tinggi menggunung. Diet seimbang kemana kalau dah boleh makan tu. Bab kolestrol semua bedal. UoOls pun tau kan seorang yang tak miss makan cenggini la rupanya.

Karbohidrat, garam, gula dan lemak semua dah rasa plus makan. Kira seimbang la makan tapi rasa wia ambik dengan kuantiti banyak. Tu yang jadi cenggini. Kalau uoOls perasaan..dah tak payah perasan pun memang awai awai dah trang tang tang nampak muka boolat wia yang gedabak kat header tu kan.? Tu memang tandanya wia dah chubby sampai ramai kengkawan yang suka cubit mencubit pipi wia tu sebab depa kata geram sebab macam gebuss dan anjal. Auw yala tu ;p

Yang tak tahan wia memulanya memang rasa malu sebab bl0g umah orang lain letak gambar cumil dan santek depa tapi wia letak gambar muka dengan pipi tembam dan boolat. Tapi itu la wia. Tang bahagian yang selalu didiami leka tepu adalah selulit perut, peha dan bahagian lengan dan pinggul. >.< Sabar aja laa. Pendek kata nak diet dan kuruss la.! Best saja tengok membe pakai baju apa pun nampak slim melim gittu. Kala dengar orang lain tak makan nasi sehari. Kadang kadang tak makan, seminggu sekali. Dan penah jugak dengar girl tak makan nasi sebulan atau berbulan bulan sebab nak jaga padan. Manisnya kan.. janji badan sihat dan badan sihat tanpa gastrik kan.? Teringin bukan tak teringin.

 
 Piramid Makanan ;)
Kredit: Google
Tambah tambah wia ketinggian tak semegah orang lain, kalau badan berisi dah boleh nampak macam pokok rendang. Tak santek la T__T Kena buat wishlist untuk 2011 ni. Kalau la tak selera sangat makan kan?.. Rasa rasa wia dapat tak jadi kurus tak ye. Teringin la:'( Tapi takkan nak merungut desini tanpa buat apa apa kan. Kalau wia ada banyak duit mesti dah guna treatment Slim World yang digunakan artis terkenal Ziana Zain, Erra Fazira dan ramai lagi. Hasilnya nampak waa.. cantik! Gadis mana yang taknak kan. UoOls yang baca membaca entri ni cemana ye wia nak atasi masalah berat badan ni ye? Buat senaman wia langsung tak buat. Alasan, malas. Makan memang feveret tambah yang berlemak, yang tinggi sana sini. Harap dijauhkan dari penyakit yang serius. Takut tapi tak jaga pemakanan lagi ni.


Selepas ni kena buat jadual makan seimbang. Ada orang cakap nak kurus kena kurang makan nasi. Nak cubalah. Itu pun kalau bole. Dah la cepat lapar kalau makan sikit ni.. aisshh kena cuba dulu baru tau. Tapi tak mau dapat penyakit gastrik yang lebih sakit dari sesungut sakitnya tu. Apapun doakan wia boleh atasi masalah berat badan yang sungguh membimbangkan. Ada yang kata berat badan wia ni dah ideal tapi yeke.? Dengan ketinggian yang hanya 150cm memang tak la bagi wia. Tak boleh tak boleh nekad kena jaga kesihatan diri dan berat dadan dah pasni. Sambil fikir kena lupakan makanan yang lazat lazat. Ya Allah mudah mudahan wia boleh atasinya. Ok buat jadual tulih apa yang patut sebagai timbangan yang seimbang. Tak mau berat kepada lemak dan masin, manis lagi. Kena kurangkan. Bukan wia tatau tak boleh makan. tapi dah tak ada ukuran ni. Terasa buncit perut. Tak suka tak suka >.< " haisss.. nyak dikau lemak tepu. Wia akan berubah untuk diri sendiri jugak an?


Tak mao gemukk. Nak kurus. Tak sanggup nak habiskan duit untuk kurus. Nak cuba cara tradisional yang makan ulam ulaman dan sayuran yang penting nasi ciput. Ce try wia ce try. Tak try taktau. Biar lapar sat tapi asalkan perut tu terisi. Moga lepas ni tak buncit dan berisi lagi. Nak turun berat badan yang ideal ! Nak checklist untuk wishlist satgi suapaya berdiet amalan yang sihat. Nak pakai baju tanpa pilih saiz dan bimbang tak selesa lagi. Moga moga boleh laa. Nak nampak selim. Muka ni tak mao nampak boolat sangat. Memang orang cakap nampak cumil, tapi wia faham maksud tersirat tu. Hadoii.. tunggu la! Nak cuba ni... sedang semangat masih ada. Kena gigih wia. Doakan ya kengkawan..



Okey wia nak siapkan jadual diet harian sat. Macam teruja pulak. Harap berhasil. tak mau putus asa laagi hari ni. Ok nanti buat countdown berat badan menurun. Mesti tampak sihat dan ceria kan.. senyum pun nampak lesung pipit ke lesung merak. Baru tak ragu kan.. Orang cakap biar lambat asal sihat, cantik dan menawan. Gadis harus jaga berat badan supaya senang nak berias. Selamat berbl0gwalking. Sekali lagi doakan wia berjaya =) wink. Peace^^V.. nunite. Esok Isnin.. permudahkan segala urusan dan moga incik dear sembuh dari sakitnya. Miss him so muc. Xoxo<3 Jumpa entri seterusnya.. Adioss.

0 komen Si teddy Chito ✿:

Post a Comment

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2017 with Love - WieyaRaudzi