Sunday, 31 October 2010

RuRu dan NingNing =)

Salam ceria dan aSsalamualaikum blogger dan f0llower blog ku ini:)
Sekarang ni  aku rasa nak hapdate,hapdate dan hapdate ja. Gian yang membuak rasa terbatas bila kat umah.Aku nak cerita dua hari lepas, ayah ada beli dua ekor burung nuri kaler biru muda dan kuning. Aku ingat lagi 4 tahun lepas bila ayah beli. Dan masa tu sangkar dalam umah tau. Tapi yang bezanya, sangakar bukan sangkut diatas tapi hanya bersantai di lantai..haha. Memang agak janggal tengok sangkar waktu tu kat bawah. Aku tak tau sebab apa..tapi best sangat dapat tengok burung nuri tu makan bertih. Memang Nampak teruja.
Masa tahun tu, ayah beli warna kegemaranku warna biru muda.Lembut ja warna dia. Dua-dua ekor jantan.Comei dan sederhana besar. Setiap hari mesti tengok gelagat burung yang mericau tu:p Tapi waktu tu kan aku di bangku sekolah, tak berapa sedar akan kepentingan dan keburukan membela burung dalaam sangkar. Kadang-kadang aku cuba menjadikan diri aku burung..teringin terbang tinggi menikmati udara segar ciptaan tuhan dan merasai  bestnya bebas. Tapi bila tengok burung dalam sangkar dengan jaring yang rapat-rapat.Rasa sedeh pulak.Cam dapat rasa perasaan burung tu..Hempa semua nak tau tak,masa tu kan aku ada pernah bercakap-cakap dengan burung perliharaan tu. 

Yang kononnya cam faham bahasa aku kan..bila fikir balik,macam lawak ja..hoho:p
Masa tu kan zaman kanak-kanak.Bila entah,kisah burung tu ada jugak menyayat hati bila salah seekor dari burung tu mati. Ceritanya bila aku sekeluarga keluar sehari yakni pergi pagi dan balik lewat petang. Destinasi yang dituju aku dah tak ingat..bila balik je. Masa tu adik ketiga aku, Pali yang sayangkan burung-burung nuri tu pegi jenguk sangkar dan diaa la orang pertama yang perasan atas kematian burung comei tu..huhu. 
Ruru dan NingNing
Sedeh kot bila tengok burung tu tergolek seekor dia dihurung semut. Ialah kan sebab sangkar kat bawah..kenapa la agaknya burung tu mati..Masa tu sedeh sangat kott. Maklumlah dah rasa burung tu sebahagian dari kesayangan sebab burung tu kuat mericau comei sapa kami sekeluarga. Dan selepas tu, tinggal la burung lagi satu seekor di dalam sangkar. Mesti dia sedeh..last sekali adek b0ngsu aku dah lepaskan ia terbang tinggi bebas dari sangkar yang sepi tu.

Dan dua hari lepas, ayah ku beli lagi burung lagi dua ekor mulanya dengan warna biru muda dan kuning cair..diletakkan dalam sangkar burung merpaati sebelum tu, dan kees0kannya ayah beli lagi dua ekor warna yang agak sama, tapi terang sikit dari sepatutnya. Dua pasang..dua ekor jantan dan dua ekor betina. Cam c0mei ja tengok burung-burung tu mericau riang. .ngee:D teruja sangat!
 
Okieh lah,entri kali ni nak stori burung perliharaan yang dalam sangkar mempunyai dua kepak,dua\ kaki..lalalal~ Yakni ruru dan ningning ^____^ v. Tamah sudah..dan selamat berbl0gging dan berblogwalking semua <33 Selamat hujung minggu. Moga semuanya indah dan bahagia sentiasa. Psstt..berharap si dear lebih memahami diri ku :) dan kami akan menjadi burung merpati dan bukan burung nuri yang sejoli..ecece :P See U! Yeay! hari ni adekku Nana balik..dah tak jadi ank tunggal perempuan la..yang best nak merap dia buat kek c0klat dan laksa..nyum³..makan lagikkk!
-----;---'---{@
~Dawia Honeyputri~

1 comment:

  1. ala . tomeynyee brung .
    **mood tebang atas awan :D

    ReplyDelete

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2016 with Love - WieyaRaudzi