Friday, 2 December 2011

Secubit Garam dari Air Tangan Mak ;)

Laksa. Memang fofular di negeri Kedah dan Penang :) Tambah wia yang stay utara ni memang hantu la kalau tak pekena laksa dalam sebulan. Hee. Sebab tu nak sangat makan hari ni. Kebetulan Jumaat, cuti umum buat negeri Kedah dan negeri sewaktu dengan nya bercuti. Memang ramai pi pasar. Tujuan utama pi pasar rini  beli ikan sardin segar dan laksa bungkus serta bahan bahan nya.


Lama juga wia pi pasar hari ni semata mataa nak cuci mataa. Sebab pasar tu dalam jual barang basah kat luar, tudung, aksesori, baju, kasut semua ada. 2 jam juga tak sedar kat pasar sajaa weh ! Bayangkan jelaa ;p Balik bersiang ikan. Terus rebus. Juga rebus laksa. Tak banyak pun buat. Periuk pun kecil saja. Cukup untuk wia dan emak. Ayah dan adik adik laki tak berapa gemar. Kalau makan pun tak menambah.


Tak lama pun masaak laksa untk kali ni. Dibantu oleh emak tersayangg. Mak yang cubitkan garam. Tambah asam dan pedas secukup rasa. Tepat pukul 1 petang dah boleh makan uoOls. FYI wia balik pasar pukul 11 pagi. Bayang kan wia pi pukul berapa pasar kalau tolak 2 jam..Hikss

Kuah laksa yang siap dimasak .slurpp! terliur dah ni..hee
Laksa yang siap direbus bersama telur ;)
Bahan rencah yg dimakan bersama kuah & laksa ;)
Taraaa !! dah siap utk dimakan.. ;)
Nyum nyum nyum..panas lagi ni uoOls! Jemput makan.
Blurp! kenyang makan dua mangkuk arini ;)Terharu sangat sebab hari ni kuah laksa yang digerami menjadi. Rasanya ni kuah tersedap penah buat. Sebab tak pekat sangat kuahnya, tak pedas sangat, masam dan masin secukup rasa. Pendek kata perfect tau ! terimna kasih mak kerana secubit garam itu nilai kasih seorang ibu. Penah dengar peribahasa berkaitan garam.? ;p Tak kesah laa, yg pentong laksa feveret wia dan famili. Selamat berblogging ! Banyak nak hapdate ni. Jumpa entri seterusnya..

3 comments:

  1. Woo sdapnya :O
    Tgk gambo pun dh terliur >.<!
    Tp kan, ayh Ain pun tak suka sgt mkn Laksa.
    Mmg org laki tak suka mkn laksa ek ? Hohoh

    ReplyDelete
  2. adoyaiiiiii lapa terus rasa....teringin nyer nak makan laksa ;(

    ReplyDelete

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2016 with Love - WieyaRaudzi