Tuesday 25 January 2011

Tips Menjaga Diri Sendiri Dengan Cara Sihat :)

Salam ceria. Sehari ni agak busy dengan teSt. Rindu dengan bl0g. Last kali terdetik nak hapdate pasal suhu badan yang kian tak berapa nak menentu seminggu dua sekarang ni. Waktu aku menaip entri ni pun, cuaca agak tak menentu. Tadi panas terik dan sekarang hujan dalam panas. Aku baru je baring baring lepas makan ubat tengahari tadi dengan tujuan daat hilangkan berat badan dan sakit sakit. Tetiba badan rasa lemag sangat. Seram sejuk datang tetiba. Sebabnya pagi tadi aku ada kelas. Tapi dalam air cond yang bersuhu sederhana tu aku rasa macam tak sedap badan. rasa macam nak baring je. Mungkin sebab cuaca. Memang sekarang musim demam, selsema dan batuk. Jadi jagalah kesihatan masing masing ye.

Bila rasa kuat sikit, baru rasa fresh. Nasib kelas agak jarak jarak masanya. Jadi sempat aku lelapkan mata untuk seketika. Sebabnya sekarang ni dalam bilik pun jenuh berpakaian tebal siap berselimut. Bayangkan suhu bilik pun sejuk terlampau. Memang dugaan. Aku tahu sakit boleh menghapuskan dosa dosa kecil. Jadi aku nka bagi tips untuk menjaga diri sendiri dengan cara sihat. Mudah mudahan uoOls yang sekepala dengan aku boleh mencuba bersama sama. Aku tak pandai  bagi tips, tapi aku bagitau dengan apa yang aku praktikkan :D insyaAllah.. itu yang aku amalkan.
Aku suka minum air masak berbanding air manis. Bukan sebab aku tak suka tapi kurang gemar. Bukan jugak aku nak jimatkan duit tapi kebenarannya kalau makan dekat luar langsung aku tak minta air yang berais. Lebih kepada air skyjuice biasa je. Suam suam gittu. Lebih sedap tekak di minum untuk hadamkan makanan. Lagipun jenis aku ni cepat kenyang kalau dah makan makanan. Minum air kalau order pun mesti tak habis. Kuikui.
Macam itu lah aku selalu. Tak sanggup nak tahan sakit. Jadi aku suka makan ubat. Tak maghu lengah lengah lagi. Sebab ubatkan penahan dari kuman dalam badan merebak. Jadi aku ni jenis tak suka sakit. Sebab tu,dalam almari di ostel ni aku dah sediakan minyak angin, minyak gamat dan segala jenis ubat, Supaya bila aku sakit, aku terus makan ubat dan berehat. Kalau sesiapa yang tak suka makan ubat sebab pahit. Anggap je ubaat tu macam gula gula. Mesti uoOls boleh telan punya. Kalau tak boleh jugak, berikhtiarlah sampai boleh. Sebabnya ada orang boleh tahan sakit tanpa makan ubat. Tapi itu akan menyebabkan sakit lebih tambah teruk. Sebab itu kita perlu makan ubat dan berehat. Baru cepat sembuh.
Sebab ada sesetengah orang suka mandi kalau demam ataupun selsema. Dan kadang kadang tu saanggup mandi tengah malam kerana terlalu biasa mandi malam. Itu saangat tidak baik untuk kesihatan. Mak selalu pesan jangan suka mandi malaam sebabnya boleh menyebabkan paru paru berair nanti. Memang best mandi malam, segar je. Tapi kesan jangka panjang amatlah takut bila kita dengar. Malah mandi la ketika sebelum tengahari dimana waktu tu belum lagi matahari terpacak atas kepala. Sebab waktu tu, suhu badan akan keluar dan pabila kitasimbah air di badan. Maka suhu badan tak akan keluar dan akhirnya boleh menyebabkan suhu dalam badan tak kebah. Sebab itu elak mandi sesuka hati. Waktu tengahari dan waktu malam.

Okiehlah aku pun tak tahu sangat untuk bagi tips. Tapi rasanya apa yang aku amalkan sebelum menjadi. Yang penting waktu tak sihat, banyakkan rehat. jangan paksa diri buat sesuatu yang kita tak larat. Rehat dan rehat adalah cara terbaik untuk sembuh disamping elak minum minuman berais siang malam. Memang sedap tapi efeknya badan jadi lemah sangat sangat. Tapi ada jugak aku dengan yang minum minuman yang sejuk tapi tak ada ais boleh jugak.Contohnya aor botol dalam peti ais tu, boleh jugak minum sebabnya yang jadi luka dalam tekak adalah ais. Sebab ais panas dan boleh menyebabkan badan yang panas jadi tak sihat malah lemah.
Aku ni bukanlah seorang doktor. Cuma sedikit tips yang selalu aku buat dan elak di saat cuaca tak menentu macam sekarang. Aku tak gemar ais dan lebih sukakan minum air masak atau air panas je :'D Harap harap badan ni sentiasa sihat sebabnya malam ni aku ada test. Hujan pun dah berenti di luar tempat aku nia.. sekarang dah kembali panas semula. Alhamdulillah:) badan aku jeyang pulih tapi tekak masyaAllah peritt. Aku sekarang tengah berusaha minum air 8 botol sehari sebabnya memang badan kita memerlukan baaannnnyakk sangat air tanpa warna dan perisa. Dan air masaklah yang terbaik. Macam yang uoOls tahu pun 70% badan kita adalah cecair :)
Baiklah aku nak pegi sambung studi bisneSs computing. Malam ni test. Doakan aku ye. Selamat berbl0gging geng. Syukur aku masih kuat untuk haodate entri kali ni. Selalulah ziarah menziarahi antara bl0gger ye !:D Apa yang aku taip deat atas adalah tips kecil dari aku. Harap dapat amalkan bersama ok:) Have anice day uoOls. Buibui. See u again next entry..Psstt terasa mula minat pula dengan cupcake dan kek. Bestnya (!) nak cubalah nanti supaya dapat jadikan ia sebagai hobi dan secara langsung boleh jadikan sebagai pekerjaan kelak. Mudah mudahan.. siapa tau kan :') amin* Heppi heppi selalu. Tak sihat makan ubat ok. Kalau teruk langsung jumpa doktor. Ehem.. ingat dulu ada peluang jadi nurse. Hmm tak kesampaian kot. Jadi.. angan angan tetap menjadi impian. Missing u darl. x0x0.

2 comments:

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2022 with Love - WieyaRaudzi