Monday, 30 January 2012

Asam pedas Ikan Pari ;)

Siapa tak suka asam pedas? Pernah makan tak.? Alahai wia kalau asam pedas mesti nak hirup sebab wia suka makan masam dan pedas pedas nih. Ada sesetengah orang tak suka asam. Sesetengah orang tak suka makan pedas. Bagi wia memang dua dua wia suka. HikSs.

Kalau asam pedas Kedah memang berkuah, dan kuahnya jernih dan tak pekat. Boleh dimasak bersama pelbagai jenis ikan yang sesuai contohnya ikan kembung, pari dan banyak lagi. Macam hari ni, wia masak asam pedas Johor. Kuahnya lagi pekat. Wia belajar masak dari maklong yang asal dari negeri sana. Kedua dua asam pedas sedap dan menjadi kegemaran wia.

Tapi kalau bercakap pasal asam pedas, negeri Melaka dan Negeri sembilan terkenal dengan asam pedas yang sedap daan kaw kaw ;) Maksud kaw kaw tu memang rasa sebenar asam pedas. Siapa yang suka pasti mengalir air mata kalau rasa. Wia dah cuba. Memang terangkat uoOls !

Menu lunch tengahari tadi ;)
Asam pedas ikan pari memang sedapp. Wia gemar makan dengan nasi putih panas panas. Memang dua pinggan jawabnya. Terbuka selera.. Wia suka masukkan asam keping, daun kesum dan bunga kantan sebagai pebangkit selera. Wangi tumbuh tumbuhan tu membangkitkan rasa. Terliur wia saat menaip entri ni. Al-maklum tak makan malam lagi. Kuikui.

Ok asam pedas ikan pari dah memangiil manggil di dapur. Perut pun dah berkriuk minta di isi. Jom makan malam dulu. Selamat menjamu selera. Siapa yang belum cuba, cari resepi dan cuba lah. Wia pun masak campak campak jaa. Tak pandai nak buat resepi buat uoOls! Selamat berblogging.

2 comments:

  1. ckp psl asam pedas...arini tu menu akak juga...hehe

    ReplyDelete
  2. yummy sedap nya,,ble ker wia kalo lieya nak minta resepi dia???nak cuba jugak la

    ReplyDelete

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2017 with Love - WieyaRaudzi