Tuesday, 7 December 2010

Ikan TeruBuk Masin.. Aku Ngidam Kaw ;)

Salam ceria semua.. cuti cutihari ni rasa kedinginan yang melampau.. syukur di Bumi Malaysia tak turun salji. tapi kalau turun pun mesti best sangat !~ mesti syokk main salji.. ibarat main buih buih di pantai yang terbentang.. eceewah lagak macam nak bersastera dah aku..ngee;) kedinginan yang mencengkam buat aku hanya berg0lek golek atas katil sambil buka komputer riba di bilik. Dan tv di ruang tamu rumah dibiarkan onn supaya tak sunyi. Tv pilihan adalah tv9 "Dekat Di Hati".. memang best channel ni. Aku suka kuasa 9 nak habaq mai kat hempa semua. Almaklumlaah rumah aku tak berapa jelas sangat channel ni. Sebab tu katsini aku rasa macam heppi dapat tengok dengan jelas terang dan cerita ceritanya pun bermanfaat sangat.. respect channel tv9.

Berbalik pada tajuk entri aku kali ni iaitu terubuk masin. Aku boleh tangkap leleh dengan satu makanan ni..nak naak maakan dengan nasi putih. Memang terangkat la jawabnya. Mungkin sesetengah orang tak tahu ikan terubuk masin ni.. ikan terubuk ni mempunyai ciri ciri agak besar fizikaalnya macaam ikan parang la kott..hee. tapi yang aku pasti ia banyak tulang belulang baik halus halus mahupun yang tunjang. Jadi kalau nak makannya baik berhati hati.. Ya Allah, sesungguhnya aku terliur sangat cakap pasal ikan terubuk ni.. sungguh tak tipu..


Cemana pulak tetiba aku boleh bercakap dan berstori dalam entri kali ni, bermula bila mak kesayangan sms bagitau yang pak sedara aku bagi ikan terubuk masin dari sarawak. Kat situ memang sedapla ikan terubuk dia.. segar dari ladang tau. Cemana aku tau sebab aku penah dok dan tinggal di sarawak 4 tahun.. desitu aku merasai enaknya rasa ikan terubuk masin. Nyum nyum nyum ;)


Mesti hang hang dan hang semua hairan awai awai pagi dah cakap pasai ikan terubuk masin dari Sarawak kan?.. sebab kalau dah terliur dan lapar ni semua boleh jadi.. Cuma sarapan aku pagi ni roti cicah air milo je. Mudah ringkas dan agak mengenyangkan la jugak. Ayat macam tak kenyang je kan.. maklumlah aku aakui aku perut tongg.. ahaks! memang betul pun. Sebab semalam kat klinik aku ada timbaang perat badan.. arghh menaik bukan susut pun. 

Naik satu angka tau.. aiyak. Naik 4 kg setahun. Mau macam bel0n nanti. Siapa la nakk nnt kan? Incik buah hati pun mesti lariik. Biarlah kejap.. kata orang tua tua, bila nikmat rezeki masih b0leh dirasai.. cubalah, makanlah.. jangan ditutp nikmat dan seleraa makan. Tapi andai nikmat di tarik, azab diberi kepada kita.. masaa itu jangan kata nasi, bubur pun belum tentu boleh telan. Nauzubillah himinal zaliq.. mintak dijauhkan.. istighfar sekejap.

Ikan terubuk masin Sarawak yang digoreng ;)
Ok sambung ikan terubuk, yang biasa aku makan.. dig0reng je sedap dan senang nak makan. Sebab ia kan banyak tulang belulang.. jadi bila goreng tu sedap banyak w0ww..hikhiks :P nak nka dipotong cili diperah asam limau. memang khaw dan terangkat bila dimakan bersama nasi putih.. sedapp! mana nak cari sekarang.. cekk dah terliur ni oii.. slurp ! telan ayaq liuq ^________________^

Nak buat cemana, kalau la aku kat rumah mesti dah b0leh telan tengahari nnti. Tapi sat lagi kena la menapak pegi cari makan.. pekena ikan keli goreng pun sedapp jugak noh.. sejuk sejuk ni lapaq pulak rasa.. sabar ajalah. sigh* Haiz! tak baik mengeluh.. tak pa la.. layan gambaq ataih tu je lah kot kot kalau mengidam la kan?;) aapa salahnya.. kalau rasa tu memang nak lagi dan lagi.. oh dapat bayangkan sekaraang ni.. sedap rasanya lemak lemak masam masin. Sesiapa yang gemarkan ikan terubuk masin ni pasti tau rasanya..

Sesiapa yang belum cuba baik hempa semua rasa naih. Memang terangkaat nak habaq maii :'D Oklah, nak blogwalking cuti cuti ni. Selamat bercuti semua! senyum selalu.. moga hari yang indah buat semua sempena maaal hijrah lembaran baru buat kita umat islam umat Rasulullah S.A.W..amin* Have anice day uols. See U! mr.dear--> terima kasih atas segala galanya^^,
-----;---'--{@
~Dawia Honeyputri~

9 comments:

  1. waaaaa terubuk masin..i likeee

    ReplyDelete
  2. hheeehhee..caera tak pernah rase lg...bile tgk..mcm nyum3 la pulakk..hehehehehe

    ReplyDelete
  3. @ ShaLLEy
    i l0ike too :)

    hehe..
    beery mucho
    ^^

    ReplyDelete
  4. @ caera

    itu la..nnt rasa ye..
    pasti terliur lagi..
    kata org makan sekali nak lagi gittu !
    ;)

    ReplyDelete
  5. haih, terliur betul!!

    ReplyDelete
  6. nice blog,,,

    visit me, please..

    http://uzanck-area.blogspot.com/
    SyuKraN...

    ReplyDelete
  7. @AesyaZealous

    itu la..
    sama la dengan saya:)

    ReplyDelete
  8. @zanck

    tenkiu so much !~
    ok..insyaALLAH..

    jazilan hu khaira..
    ^^

    ReplyDelete
  9. empat tahun tinggal di swak??
    Pande kelaka swak sik??? hehehe

    ReplyDelete

selaMat berkoMen ;) ♥

 
Copyright 2017 with Love - WieyaRaudzi